کد خبر: 1235557
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
دکتر سجاد قیطاسی

نیرو‌های یمنی طی ماه‌های گذشته در حمایت از فلسطینیان موفق شدند حملاتی به کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها رژیم صهیونیستی است انجام داده و عبور و مرور را در دریای سرخ تحت تأثیر قرار دهند. از این رو امریکا برای حمایت از اسرائیل به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی برای مهار انصارالله برآمد. ائتلافی که با عدم استقبال کشور‌های منطقه روبه‌رو شد و امریکا و انگلیس را مجبور به حمله مستقیم به مواضع نیرو‌های یمنی نمود؛ حملاتی که پاسخ یمنی‌ها را در پی داشت. 
نزدیک به یک دهه است که نیرو‌های یمنی دو ائتلاف منطقه‌ای و جهانی را مهار کرده‌اند. اولین مورد ائتلاف عربستان و کشور‌های عربی بود که با گذشت چند سال نتوانست به اهداف خود برسد و سرانجام با خروج برخی کشور‌ها از این ائتلاف و قدرت پاسخ انصارالله، عربستان سعودی مجبور به تکاپو در جهت توافق با نیرو‌های یمنی برآمد. از این رو باید گفت این ائتلاف با شکست مواجه شده و عزم انصارالله را برای برداشتن گام‌های بلند و تثبیت قدرت خود نشان داد و در مسیری بزرگ‌تر اسرائیل و غرب را به چالش کشید. 
بنابراین در دومین مورد نیز باید گفت ائتلاف دریایی به رهبری امریکا و با مشارکت انگلیس با بیش از چندین حمله نتوانسته است نیرو‌های یمنی را مهار و بازدارندگی ایجاد کند. 
حوثی‌ها از آغاز اعلام حملات ده‌ها بار کشتی‌های تجاری و نظامی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار داده‌اند و سرعت حملات نیز در روز‌های اخیر افزایش یافته است تا جایی که عملیات نظامی یمنی سبب سرنگونی یک پهپاد امریکایی ام کیو-۹ ریپر شد و نیرو‌های انصارالله تصویر آن را که با موشک زمین به هوا در استان مأرب سقوط کرده بود، منتشر کردند. 
بنابر گزارش‌ها در آخرین تحولات، یک کشتی باری که هفته پیش در حمله نیرو‌های یمن خسارت دیده و یک خدمه آن مفقود شده بود، غرق شده است. این دومین کشتی است که در جریان حملات انصارالله که از ماه نوامبر شروع شد غرق می‌شود. سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، یوکی‌ام‌تی‌او، گفت که این کشتی متعلق به یونان که با پرچم لیبریا تردد می‌کرد، در دریای سرخ غرق شد. 
از این رو در تبیین شکست ائتلاف اخیر نیز باید گفت واقعیت میدانی این است که هرگونه عملیات و مشارکت کشور‌های عربی علیه حوثی‌ها می‌تواند پاسخ متقابل این گروه را به دنبال داشته باشد؛ امری که در تشدید پاسخ نیرو‌های یمنی به حملات امریکا و انگلیس مشاهده نمودیم و از سوی دیگر عدم استقبال از این ائتلاف تحت فشار افکار عمومی که می‌تواند در راستای حمایت از اسرائیل قلمداد شود ضعف این ائتلاف را در سطح منطقه و جهان را نمایش گذاشت. 
 از سوی دیگر، مجهز بودن انصارالله به انواع پهپاد و موشک و ظهور آن به عنوان یک قدرت آسیب‌رسان که امروزه یک آبراه بین‌المللی را کنترل می‌کند مهار و شکست آن‌ها برای امریکا و متحدان آن بسیار سخت است، چرا که شیوه‌های بازدارندگی سنتی را که امریکا در مقابل دولت‌ها دیگر شامل تهدید ارعاب و استفاده از نهاد‌های بین‌المللی در پیش می‌گرفت نمی‌تواند در مقابل این شبه‌نظامیان اتخاذ نماید. از این رو باید گفت این ائتلاف اخیر امریکا و غرب علیه یمنی‌ها با شکست مواجه شده است. 
بنابراین توقف حملات حوثی‌ها در گرو پایان محاصره غزه است؛ امری که امریکا خود بدان واقف است، لکن تحت فشار لابی‌های صهیونیستی به تشکیل ائتلاف علیه یمنی‌ها اقدام کرد؛ امری که نه‌تن‌ها نتوانست یمنی‌ها را مهار کند بلکه به عنوان کاتالیزوری جهت تشدید تنش در دریای سرخ کمک نمود. از این رو باید گفت هر ائتلافی علیه یمنی‌ها محکوم به شکست است.

برچسب ها: یمن ، امریکا ، فلسطین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار